"Vi tror på gæstfrihed som
den nødvendige handling i et samfund
i social og politisk ubalance", rum46
Pressemeddelelse
Udstillingsstedet rum46 åbner med stor glæde første
del af vores internationale kunstprojekt Gæstebud. Til projektets
første del Invitationen giver 7 danske og udenlandske kunstnere
hver deres bud på det aktuelle tema gæstfrihed:
Maria Eichhorn (D), Eric R. Fajardo (Panama/DK), Parastou Forouhar (Iran/D)
i samarbejde med Phylis Kiehl (D), Tanja Nellemann Poulsen (DK), Katya
Sander (DK), Ilona Huss Walin (S) & Lawrence Weiner (USA)
Kunstnerne benytter billboards, plakater og små flag til at fange
den forbipasserendes opmærksomhed. Hensigten er, at de kommercielle
medier bliver ytringsplads for et centralt social-politisk tema
nemlig gæstfrihed - hvordan modtager og omgås vi andre mennesker?
Reklamens forbrugsæstetik forskydes til udsagn, som i høj
grad opfordrer til etiske overvejelser. De enkelte kunstnere reflekterer
med stor formmæssig forskellighed temaet gæstfrihed med budskaber,
der spænder fra det pågående og insisterende til mere
åbne udsagn, hvor det er op til beskueren at tage stilling. Langt
størsteparten af kunstnerne har produceret helt nye værker,
som kan opleves i Århus byrum i perioden 5. april til 4. maj
2003.
Kunstprojektet Gæstebud har en processuel udstillingsstruktur og
er bygget op af gæstebudets tre faser: Invitationen, Måltidet
og Takkekortet (april 2003 okt. 2003).
Åbning på Invitationen lørdag d. 5. april kl. 16.00
i rum46, Studsgade 46, Århus.
Ilona Huss Walin holder foredrag mandag den 7. april kl. 13.00 på
Det Jyske Kunstakademi, Mejlgade 32 - 34 Århus C.
Fase 1: Invitationen d. 5. april til 4. maj 2003
Flere af de medvirkende kunstnere beskæftiger sig med at nuancere
og nedbryde stereotype forestillinger om os og dem. De problematiserer
bl.a., hvorfor nogle lukkes ude og andre lukkes ind fx i landet eller
i dagligstuen. Det er svært at fastlægge hvem den fremmede
eller den Anden er. Flere af kunstnernes værker hentyder, at det
måske snarere er sådan, at den Anden altid er en del af dig.
De mange udsagn viser forskellige indgange til gæstfrihed og til
os-dem problematikken, men fælles er det, at de kombinerer en æstetisk
tilgang med etiske overvejelser.
Den iranske kunstner Parastou Forouhar har i samarbejde med den tyske
kunstner Phylis Kiehl (D) udarbejdet et billboard, hvor der opstår
en sympatisk og symbolsk forbindelse mellem to kvinder. Den ene kvindes
lange mørke hår dækker noget af den lyshårede
kvindes ansigt og omvendt. Det arabiske ord Hijab slør
associeres med adskillelse, men her bliver håret til et slør
eller et skæg, som peger på, at identiteten konstant udveksles
og forandres.
Katya Sander (DK) beskæftiger sig i sort-hvide plakater med, hvordan
ordene os/dem og dig/mig altid er afhængig af, hvem der taler. Ordenes
mening afhænger af afsender og modtager, og er derfor ikke fastlåste
størrelser. Som kunstneren selv bemærker er forholdet mellem
dig og mig altid tosidet: er det dig der er lukket ude, eller mig
der er lukket inde?
Den danske kunstner Tanja Nellemann Poulsen placerer under titlen Lad
os dele kagen små flag med tekst i det århusianske byrum.
Flagene minder om fødselsdagsflag og byfestflag, men er også
et symbol på nationalt tilhørsforhold - teksterne inviterer
på forunderlig vis beskueren til refleksion over fælles sameksistens.
Også Eric R. Fajardo (Panama/DK) opfordrer til tværkulturel
sameksistens ved at opløse nationalstatens fundament - forbindelsen
mellem jord, race og nationalitet. I sin plakat udfordrer han med en personlig
holdning de territoriale grænser og selve begrebet fremmed.
Den svenske kunstner Ilona Huss Walin arbejder på anden vis med
fædrelandsproblematikken i hendes transformation af det danske rigsvåben.
Rotter har overtaget løvernes plads. Kunstneren udtaler: Dette
er et billede af den indre kamp, der eksisterer både i det enkelte
individ og i nationen. Det er en kamp mellem prestige og prestigeløshed.
For at en nation eller et individ kan udvikle sig, er det vigtigt at give
slip på prestige.
Lawrence Weiner (USA) forskyder som de øvrige kunstnere billboardens
vante kommercielle budskab i en kort dansk/engelsk tekst, der reflekterer
valget mellem at tage og have nok eller gensidigt udveksle ydelser. Afkodningen
afhænger i høj grad af hvilken tekst, den enkelte beskuer
identificerer sig med, og om teksten påvirker den enkeltes holdning.
Hvor billboards infiltrerer og transformerer mediernes kommercielle
udsagn indefra og derved også sætter fokus på, hvem
der har ret til at ytre sig i det offentlige rum, går Maria Eichhorn
(D) i dialog med et hjem for narkoprostituerede kvinder. Dette samarbejde
kan muliggøre, at en folder udkommer på forskellige sprog,
der informerer og inviterer kvinder til at bruge stedet.
Denne form for direkte dialog med deltagerne peger frem mod rum46s anden
del af Gæstebud, hvor mødet mellem mennesker er et centralt
omdrejningspunkt. Anden del af Gæstebud med titlen Måltidet
løber af stabelen fra midt i maj til juni 2003.
Klik her for at se et kort over placering af billboards.
|